Опасна ли ще бъде магистрала 'Струма' при Кресна? 'Ще бъде път убиец', смята природозащитник
![]()
Вчера започна строежът на отсечката от магистрала "Струма" през Кресна. Тя се смята за една от най-амбициозните инженерни задачи в модерната история на България, но освен това е и обект на множество обществени дискусии. От една страна поради чисто екологични причини, а от друга - поради несигурния характер на бъдещия път, който може да се окаже дори и по-опасен от наличния в момента.
Природозащитникът Андрей Ковачев говори по време на пресконференция в Народното събрание, където даде своя версия по част от въпросите, засегнати вчера от министъра на регионалното развитие Иван Шишков. Може би най-значимата част от изказването му касае сигурността на пътуващите по бъдещото трасе.
В отговор на твърденията на регионалния министър, че "Струма" през Кресненското дефиле ще е магистрала, отговаряща на всички изисквания, и съответно ще помогне за това да се спасяват човешки животи, Ковачев коментира:
"Това е може би най-тежката лъжа от всичките, които се казват. Онова, което е планирано и одобрено през 2017 г., не е магистрала. По документи е първокласен път, а реалните пътни условия по него са за второкласен път. Няма такава европейска магистрала, няма европейска магистрала, която да не осигури локален път, който да се ползва от местните хора и туристите. Това ще бъде път убиец, защото няма как да вкараш скоростния транзитен трафик в две платна, без стоп платно, без банкет, с остри завои за 60 км/ч без никаква видимост точно в същите завои и на това място да имаш преминаващи хора, вървящи по лентите за движение хора, местен селскостопански трафик".
Какво може да бъде решението? Външен и независим арбитраж:
"Нека ЕК да е арбитърът, защото очевидно има спор. Това е програма минимум, за да избегнем наказанията и санкциите и за да избегнем загубата на милиарди лева от джобовете на българските данъкоплатци", коментира Ковачев, цитиран от Дневник.

