Audi 100 duo е плъгин хибрид от края на 80-те, за който не сте чували


19 May 2025

Или сте, ако сте фенове на Audi. Аз лично не бях чувал и ми бе много любопитно, че немският производител е направил такъв прототип, когато съм бил на едва три. Името на проекта е Audi 100 duo и говори доста. Първо, за базата на автомобила и второ – за това, че има двойно задвижване, но не quattro, a хибридно. Отпред работи 2,3-литров 5-цилиндров бензинов мотор със 136 коня, въртящ предните колела, а отзад е монтиран ел. двигател Siemens с мощност 9 кВт или 12 к.с.

Последният получава ток от никел-кадмиеви акумулатори, живеещи под пода на багажника. Капацитетът им позволявал чисто електрически пробег от 39 км, а активирането на ел. задвижването ставало чрез ‘E’ бутон на таблото.

Любопитно е също, че макар относително малката мощност на електромотора, той бил способен да ускори колата до 50 км/ч. И, въпреки че говорим за кола отпреди 36 години, Audi 100 duo разполагало и с режим за рекупериране на кинетичната енергия. През 1989 обаче светът не е готов за сериен плъгин хибрид и колата остава само в 10 прототипни екземпляра.

Което не спира Audi да направи втора версия, две години по-късно, базирана на 100 Avant, а през 1997 г. марката става първият европейски производител, пуснал на пазара плъгин хибрид – Audi A4 Avant duo. Този път концепцията е малко по-различна, защото системата е съставена от легендарния 1,9-литров TDI и ел. мотор, като и двата задвижват само предната ос.

Мощността на дизеловата машина е 90 к.с., а на ел. двигател с водно охлаждане – 21 кВт или 29 к.с. Само с последния, последното Audi duo развивало 80 км/ч, а в комбиниран режим на работа, максималната скорост е била 170 км/ч.

Целта на Audi e била да продават по 500 екземпляра годишно, но слабото търсене резултира в едва 90-100 произведени екземпляра. Една от причините за неуспеха? Почти двойно по-високата цена на duo спрямо стандартното A4 TDI.

По-добра от Duster?