Легендарният камион, който се произвежда вече 66 години

Благодарение на съвременните възможности за антикорозионна обработка на каросериите и високотехнологичните бои класическите автомобили понякога могат да изглеждат по-добре от момента, в който са били произведени.. Същото важи с пълна сила за класически автобуси и камиони. Изцяло изработените обаче, нови реплики на класики са рядко явление.
А какво бихте казали за товарен автомобил, със стандарта серийна спецификация, който продължава да се произвежда вече 66 години, респективно може бъде купен на някои пазари и сега. Камион придобил култов статус още през 60-те години, благодарение на непоклатимата си надеждност, издръжливост и солидност.
Да, това е онзи същият Mercedes-Benz с специфичната си добродушна „муцунка“, кръстосващ прашните пустинни шосета на Африка и нефтените полета на Близкия Изток. Легендарният “Kurzhauber” – или в свободен превод „с къс преден капак“, който дълги години можеше да се открие по европейски шосета, улици и каменни кариери.
Производството на моделната линия Kurzhauber стартира в Германия с L337, 14 години след края на Втората Световна война, през 1959 година. Уникалната му форма с къс преден капак със заоблени форми, който се превръща в един от символите на Mercedes е следствие от компановката на двигателя, разположен частично под кабината с цел скъсяване на дължината му. Компанията предлага автомобила в различни категории по отношение тегло и конфигурации, като по-къса версия в ролята на бордови, цистерни и т.н. (произвеждани в Манхайм), седлови влекач (произвеждан в Геганау) и прочее комбинации за да отговаря на нуждите на различни крайни потребители. Гамата се развива в три поколения на къса кабина и три паралелни поколения на така наречена „дълга къса“ кабина (известна също и като “rundhauber” и използвана, за по-големите двигатели), с различни двигатели от 4,5 до 16 литра. По-късите кабини са със съответно OM 312, OM 321, OM 322, OM 352 и 0M 360, а дългата версия се задвижва от OM 326, OM 346 и OM 355. 5,7-литровия шестцилиндров мотор OM 352 е първият дизелов агрегат на Mercedes с директно впръскване, а по-големият OM 355 с работен обем от 11,6 литра, за който ще стане дума по-долу, също е базиран на технология с директно впръскване на горивото.
Истинският Mercedes
Благодарение на невероятната си здравина и проява на корав характер в различни метеорологични условия, включително силна запрашеност, освен че е търсен автомобил в Европа, Kurzhauber бързо се превръща в голям експортен успех в развиващия се свят. Неговите основни ареали са Южна Америка, Африка и в Азиатско-тихоокеанския регион. Камионът е толкова популярен, че Mercedes-Benz решава да разшири производството му отвъд Германия, с построяването или лицензирането на сглобяването му в заводи в Африка, Близкия изток и Южна Америка.
Като човек, изкушен от историята на петролната индустрия многократно съм попадал на снимки на този камион в нефтените полета на Близкия Изток, превозващи сондажно оборудване, инфраструктурни компоненти и дори модифицирани за извършване на геоложки проучвания и създаване на ударни вълни за сеизмичен анализ. Kurzhauber е особено ценен и заради способността си да превозва товари значително надвишаващи като тегло препоръчителното, без повреди, дори по много лоши и прашни пътища. Тъй като по време на нефтения бум през 60-те години повечето пътища в тези райони не са асфалтирани и няма ограничение за натоварването на настилката, теглото на товара понякога е три пъти по-високо от предписаното по каталог. Впечатляващият външен вид, съчетан с факта, че по-голямата част от произвежданите товарни автомобили са доставяни в характерен оранжев цвят, го превръща в икона.
Европа е родина и на марки като DAF, MAN, Scania, Volvo, Renault и с развитието на индустрията и през 60-те и 70-те години се превръща в силно конкурента среда, а увеличаването на нуждите на различните промишлени сфери и въвеждането на екологични нормите изискват развитие на товарния транспорт и технологиите при камионите. Mercedes ще създаде още множество култови товарни автомобили и след Kurzhauber (и произвежданите паралелно версии с кабина над мотора LP), но все пак предлагането му за местния пазар е прекратено цели 18 години след представянето му, през 1977 година.
Обаче…интересът към машината в други части на света продължава да е висок и Kurzhauber се произвежда за износ на поточните линии в Германия чак до 1995 г. Производството в чужбина, чрез партньорство с Freightliner (закупен по-късно от Mercedes) в Бразилия, включително и с крайно сглобяване в Северна Америка, продължава до 1991 г. Именно този камион е и последният продаван с името Mercedes в Щатите. Заводът в Аржентина от своя страна продължава да го произвежда до 1997 г.
Иранската визия за нещата…
Нещата в Близкия изток обаче се развиват малко по-различно. Камионът се произвежда в Иран на базата на лицензна договореност с Iran Khodro Diesel Company от 1979 г. Когато Mercedes-Benz все пак решава прекрати производството в своите или договорените предприятия в края на 90-те години на миналия век, иранската компания не открива никакви аргументи да спира. Вътрешният пазар на Иран все още осигурява достатъчно търсене на камионите с къс капак и затова Iran Khodro продължава да ги произвежда. И така, до днес, без да спира.
Ако се интересувате от автомобили, името Iran Khodro може да ви звучи познато. Да, това е същата компания, която произвежда представения през 1987 година Peugeot 405 до 2024 г. (производството в Европа е прекратено през 1997 година, а в Иран започва през 1992 година) Това в голяма степен се дължи на местната политика на протекционизъм на производството, съчетана с дългогодишното функциониране на иранската икономика в условията на санкции. Както подразделенията за товарни, така и за леки автомобили на компанията са известни с производството на лицензни варианти на западни автомобили, превръщайки ги в изключителни дълголетници.
В момента Iran Khodro произвежда два основни варианта на Kurzhauber – наречените Benz WH 1924 и Benz WH 2624. Първият е 19-тонен седлови влекач с два моста и шест колела, вторият – 26-тонен с три моста и десет колела. И двата остават верни на оригиналния дизайн, със старата решетка (в Бразилия камионът получава фейслифт с пластмасова предна част, която буквално обезобразява консервативния му вид) с голяма трилъчевата звезда, малко по-дългата предна чdст и голямото стъкло. Дори оригиналният оранжев цвят на боята е запазен, а също и „винтидж“ червените колела, с диагонални гуми.
Все пак Iran Khodro е направил и някои модернизации по отношение на техниката. Гореспоменатият култов двигател OM 355 LA, принципно използван от Mercedes за по-големите “heavy duty” модели като седлови влекачи вече е оборудван с филтър за твърди частици и технология за обработка на азотните окиси с помощта на DPF и SCR системи. 11,6-литровият турбодизел има мощност от 280 к.с. при едва 2200 об./мин и въртящ момент от 1050 Нм при 1000 об./мин. Така автомобилът постига нива на емисии Euro 4.
Все пак, ако клиентът желае по-модерен двигател, Iran Khodro предлага и агрегата Cummins ISF-3.8s 5154, който постига ниво на емисии Euro 5. Все пак малкият 3,8-литров редови четирицилиндров дизелов мотор предлага само 154 конски сили мощност. .
Естествено дори и от големия двигател не може да се очаква нещо особено по отношение на динамичните показатели. „Максимално допустимата скорост“ на композицията е едва 90 км/ч. Което може би е добре на фона на прастарото (но много здраво) окачване и спирачките, които въпреки че са подобрени и с ABS, не са на висотата на модерните.
Като единна държава Иран, и преди това Персия съществува от над 2500 години и е страна с невероятна древна култура и люлка на цивилизацията. Но в нея освен всички свидетелства от историята, можете да видите и архаични камиони, които обаче са напуснали скоро поточните линии.
Текст: Георги Колев