Това е Porsche 963 RSP – льоманска кола с регистрационни номера


06 Jun 2025

Историята зад създаването на уникалното 963 RSP от снимките по-горе започва преди точно… 50 години. Тогава се ражда първото и единствено шосейно 917 – колата на граф Роси, ако си спомняте забележителната история… Днес, точно половин век по-късно, пичовете от Porsche са избрали забележителен начин да ознаменуват юбилея. Решават да създадат нов уникат – шосейна версия на болида си от Льо Ман. Както през 70-те, така и днес е почти невъзможно да регистрираш подобна свръх бърза и свръх готова да те убие кола за пътна употреба. Ако е за един-единствен екземпляр, все пак, френските служби са по-склонни на отстъпки. И така се ражда 963 RSP.

Трите букви са инициалите на днешния граф Роси – Роджър Сърл Пенске, шефът на едноименния отбор Penske. За разлика от 70-те, обаче, новото 963 е получило своя собствена каросерия, дело на пичовете от Porsche Exclusive Manufaktur. Екипът е бил толкова потаен, че скрили колата зад стена, за да не могат други механици, извън проекта, да видят какво се случва.

Наложило се е състезателният прототип да бъде сериозно опитомен – окачването е омекотено и максимално вдигнато, цялостната изработка е била подчинена на изискванията за крайни клиенти, които са много по-високи от тези за състезателни коли – в състезанията за издръжливост на никого не му пука за фугите между панелите, стига колата да е бърза и издръжлива. Тук се е наложило по-внимателно напасване на карбоновите панели, затваряне на някои от отворите за охлаждане и осигуряване на места за регистрационни номера… 

А цветът Martini Silver е едно към едно с онзи на граф Роси (между другото тясно свързан с марката Martini) и неговото 917. Това внимание към детайла се забелязва най-вече в интериора – кожените тапицерии са директна препратка към онова славно и неповторимо 917. Има си дори държач за чаши – изработен на 3D принтер, разбира се, къде иначе да намерят държач за чаши за кола от Льо Ман…

Иначе двойно турбинираният 4,6-литров V8 си е същият като в състезателната кола, но с променени настройки, за да може да се зарежда с обикновено 100-октаново гориво от бензиностанциите. Същите са 7-степенната последователна скоростна кутия XTrac и 800-волтовата електроника на Bosch. Наложили са се някои промени по таблото (добавени са мигачи и клаксон, между другото), но като цяло това си е състезателна кола на пътя. Пали се с лаптоп и цял екип механици, няма контактен ключ. И е добре да сте печелили Льо Ман поне три пъти, за да карате 963 RSP. Което обяснява защо зад волана е Тимо Бернхард…

 

Хармоничен и готин!