Chevrolet Corvette ZR1X е хибриден хиперавтомобил без компромиси


18 Jun 2025

Легендата Corvette преминава в нова ера. Chevrolet официално представи модела ZR1X – най-мощният, най-бързият и най-радикалният Corvette, създаван досега. С 1250 конски сили, генерирани от хибридно задвижване, и ускорение до 100 км/ч за под 2 секунди, ZR1X се изкачва директно в лигата на хиперавтомобилите, редом до най-доброто от Италия и Германия.

ZR1X надхвърля всичко, което някога е означавал емблематичният надпис ZR1. Под капака му бие новият LT7 5,5-литров V8 с два турбокомпресора, базиран на двигателя от Z06 и състезателния GT3.R. С мощност от 1064 к.с., подавани към задните колела, това чудовище използва интегриран “maniturbo” дизайн и динамична анти-лаг система, за да елиминира турбо закъснението. Отпред електромотор с 186 к.с. добавя още мощ и сцепление, осигурявайки обща мощност от 1250 к.с. и спиращо дъха ускорение.

Хибридната система не изисква включване в електрическата мрежа – батерията с капацитет 1.9 кВтч се зарежда чрез регенеративно спиране и поддържа пиковата си ефективност по време на шофиране. Предният мотор работи до 160 мили/ч (257 км/ч), като осигурява сцепление и стабилност без да нарушава класическия характер на задното предаване, обичан от феновете на Corvette.

ZR1X използва подобрената електрическа система за задвижване на всички колела, започната с модела E-Ray, но тук доведена до екстремност. Новият PTM Pro режим регулира баланса на мощността в реално време, а режимите Endurance, Qualifying и Push-to-Pass позволяват на водача да настрои поведението на колата според нуждите – независимо дали гони обиколка на писта или ускорява от светофара.

Спирачната система J59 е проектирана специално за този модел – с карбоново-керамични дискове, 10-бутални апарати отпред и 6-бутални отзад. Тя осигурява спирачно ускорение до 1.9G – еквивалент на изтребител, но в сериен автомобил. 

По отношение на управлението, ZR1X предлага два подхода: стандартният модел с гуми Michelin PS4S и адаптивно окачване за баланс между комфорт и спортност, и ZTK Performance пакетът с по-твърди пружини и гуми Michelin Cup 2R за максимално сцепление. За търсачите на аеродинамична притискаща сила се предлага и Carbon Aero пакет с реално функционални елементи – от сплитери до масивно задно крило, генериращо до 500 килограма притискаща сила.

Corvette ZR1X е създаден не просто за шофиране направо – той е проектиран да доминира на писта, в завои и по планински пътища. И го прави не като бъдещ прототип, а като готов за производство сериен автомобил. Ако Зора Аркус-Дунтов – бащата на Corvette – беше жив, със сигурност щеше да бъде горд, въпреки че машината не носи неговото име, както се очакваше.

Хармоничен и готин!