Обрат по темата за забрана на карбона в автомобилите


24 Jul 2025

През април (2025 г.) стана ясно, че Европейският парламент подготвя изменение в списъка със забранени вреди вещества, които към момента е съставен от кадмий, живак и хексавалентен хром. Те, макар и доста поограничено отпреди, все още се използват в автомобилната индустрия.

Тогава бе предложено към „токсичния“ списък да бъде добавен и карбонът. Което, както се досещате, далеч не зарадва автомобилните производители, които използват около 20% от „световния“ карбон и не само тях. Няма да коментираме колко разпространен е въглеродният композит и в моторните спортове и самолетостроенето и колко пари се харчат за развитието на технологиите в тази насока.

Новината за евентуална забрана на карбона през 2029 г. повлия негативно на цените на акциите на японските гиганти Toray Industries, Teijin и Mitsubishi Chemical, които са основни производители и износители на суровините за изработка на въглеродни композити. Япония е отговорна за над 50% от това производство и една евентуална забрана би повлияла сериозно на икономиката ѝ.

Защо обаче бе набеден карбонът? В контекста на т.н. End-Of-Life Vehicles Directive или директивата свързана с края на живота на превозните средства и рециклирането на материалите използвани в тях. Предложение, базирано на японско изследване от 2019 г., на тема „Оценка на вредността и биологичния ефект на праха от въглеродните влакна, генериран по време на новия метод за рециклиране“.

Още едно уточнение, въпросното рециклиране включва процес на нагряване на отпадния карбон до над 500 градуса по Целзий, след което повторно нагряване до над 440, при което се отделя вреден за човешката кожа и дихателна система прах.

В последствие, компании като  BMW, Mercedes-AMG, Audi, Boeing и Airbus, представиха документи в подкрепа на карбона и по-скоро на това, че липсват достатъчно доказателства за мащаба от неговата вредата. В резултат Европейския парламент обяви, че няма да включва така ценният за много индустрии карбон в списъка със забранени вещества.

Тоест, добри новини и за Koenigsegg, Pagani, Boeing, BMW и още куп компании, които са силно зависими от въглеродните композити. Що се отнася до реалната вреда от рециклирането им, със сигурност има такава но и със сигурност има начини и технологии, които да я редуцират и/или намалят значително. Какво мислите вие по темата?

Източници: Forbes, Motor1, Jalopnik

Единствената подобна Tesla, не само у нас!