Cadillac Celestiq има сензори в шарнирите - за какво служат те?

Cadillac Celestiq, луксозният електрически седан от General Motors, е оборудван със система, която изглежда като малка революция в автомобилната индустрия: интелигентни сензори, интегрирани директно в шарнирните връзки при всяко колело. Тези „т.нар. Smart Chassis Sensors на ZF заместват традиционните сензори за височина с много по-прецизно и надеждно измерване на позицията и движението на автомобила.
В центъра на системата стоят четири сензора, по два на предната и задната ос, вградени в горните шарнири на окачването - без нужда от допълнителна инсталация, което намалява тежестта и повишава устойчивостта на атмосферни влияния. Промяната в наклона на въртящия се шарнир при по време на движение се превръща в източник на данни за височината на возията и динамичното поведение на окачването. Устройството и работата на системата може да бъде видяна във видеото по-долу.
Софтуерът, управляващ тези датчици, използва специализирани алгоритми, които обработват информацията в реално време. Това позволява управление на активни функции като адаптивно демпфериране, управление на въздушното окачване и автоматично нивелиране на фаровете според тежестта и позата на автомобила. Освен това, сензорите предават данни за състоянието на пътната настилка — дупките и неравностите могат да бъдат откривани и използвани за промяна в настройките на возията, предотвратявайки увреждания на компоненти на шасито.
Главният инженер на ZF, Щефен Рейхелт, подчертава, че Smart Chassis Sensor надминава стандартните решения по обем и надеждност на данните и открива нови възможности за приложение — от комерсиални автопаркове до градско планиране и управление на инфраструктурата.
ZF вече анонсира и следващо поколение на системата — с добавен акселерометър. Новата версия не само измерва вертикалното движение, но и улавя ускорения в трите измерения. Това позволява функции като мониторинг на състоянието на окачването (Chassis Health), което предупреждава за износени или разхлабени части, и откриване на претоварване чрез оценка на теглото. Данните могат да служат и за предотвратяване на шум — активен шумопотискащ режим, генериран от говорители вътре в колата, балансира нежеланите вибрации от пътната настилка.