Египет строи високоскоростна ЖП мрежа за 23 млрд. долара


26 Aug 2025

Египет изгражда високоскоростна ЖП линия, която ще свързва най-големите градове в страната. Строителството вече е в доста напреднал етап, като днес стана ясно, че се очаква първата отсечка, свързваща новата административна столица край Кайро, строящият се в момента град Салам и Ашир мин Рамадан да бъде пусната в експлоатация през март 2026 г. През юни 2026 г. тя ще бъде значително удължена и ще достигне дължина 660 км – от Айн Сохна на брега на Червено море до Марса Матрух на брега на Средиземно море, като най-натоварената гара ще бъде в Александрия, чието население е 5,3 млн. души.

 

Общият проект на стойност 23 млрд. долара предвижда над 2000 км високоскоростни ЖП линии по три основни направления в 100-милионната страна.

Проектът, изпълняван от германския гигант Siemens, често е наричан “суецкият канал на влаковете” заради голямото значение, което ще има за превоза не само на хора, но и на товари. Трасето се строи с проектна максимална скорост на влаковете от 250 км/ч, като се предвижда в реални условия скоростта им да бъде ограничена на 230 км/ч. Когато е готова, цялата високоскоростна ЖП мрежа ще бъде управлявана от Deutsche Bahn. 

Проектът включва доставката на 41 влака Siemens Velaro с максимална скорост 250 км/ч. Всяка от мотрисите ще е дълга по 200 метра и с по осем вагона – с капацитет за 481 пътници на борда. 

Siemens разкрива любопитни подробности за разработката на влаковете. Поради екстремните температури в пустинята, техните климатични системи ще бъдат подсилени. При тестовете дори при външна температура от 50°C в интериора на влаковете се достига комфортна температура от 25,6°C. По-сложно е било справянето с изключително абразивния пясък, който вятърът постоянно ще носи и който буквално ще шкури повърхността на мотрисите. Германските инженери са експериментирали с 16 различни покрития на боята, докато открият най-подходящото за условията в Египет. Към това се прибавят и специални аеродинамични подобрения, така че при висока скорост пясъкът да не се натрупа по задвижващите компоненти на влаковете.

 

M5 Touring vs. Sedan