Седем факта за магистрала “Европа”, които вероятно не знаете


16 Sep 2025

Най-новата магистрала у нас беше открита преди броени часове след 6-годишно строителство. “Европа” свързва София с Калотина и се очаква да облекчи значително трафика и да помогне за намаляването на катастрофите по едно от най-натоварените направления в Източна Европа. Ето десет факта за новата магистрала, които може би не знаете:

1. Макар да е магистрала, а не скоростен път, ограничението на скоростта няма да е 140 км/ч, а 120 км/ч. В някои участъци – дори 90 км/ч или 80 км/ч. Причината? Още при проектирането преди десет години с цел икономии магистралата е направена по-тясна с по около 25 см на лента. 

2. Това беше последният участък от Париж до Истанбул, който не беше магистрален. Сега между Западна Европа и България може да се пътува изцяло по магистрали.

3. Новата магистрала носи означението А6. 

4. “Европа” всъщност е дълга едва 49 км, но през 2018 г. с решение на Министерския съвет към нея се добави и Северната скоростна тангента, която добавя още 16 км и така общата дължина става около 64 км.

5. Общата стойност на магистралата е 580 млн. лв. с индексациите. Ако се добави и цената на Северната скоростна тангента (180 млн. лв), то общата стойност на “Европа” е 760 млн. лв. – над 12 млн. лв. на километър.

6. Като недостатък на новата магистрала се посочват “детелините” за връзка към Северната скоростна тангента и магистрала “Тракия”. Предстои да разберем дали там ще се образуват тапи, особено в сезона на гастарбайтерите.

7. По “Европа” заработи първият участък за измерване на средна скорост у нас – между Чепинци и Илиянци, част от Северната скоростна тангента.

Практичен и готин!