'Арогантно и безотговорно' - НСО осъди поведението на шофьора, заснел кортежа край Пловдив

'Арогантно и безотговорно' - НСО осъди поведението на шофьора, заснел кортежа край Пловдив
12 Nov 2025

Клип, заснет на 11 ноември 2025 г., показва кортеж на Националната служба за охрана, който се движи с висока скорост в насрещното платно по извънградски път и принуждава шофьори да отбият, за да избегнат челен удар. На кадрите се вижда как един от автомобилите присветва с фарове към насрещно движеща се кола, докато колоната ескортирана от полицейски патрулки изпреварва по тясно двулентово шосе. Видеото тръгна първо в социалните мрежи и бе публикувано от национални медии скоро след това. 

Според репортаж на bTV, позоваващ се на неофициална информация от НСО, колоната е превозвала президента на Ливан – охраняемо лице от най-висока степен по време на официалното му посещение у нас. От службата определят поведението на шофьора, който е снимал и не е отбил, като „арогантно и безотговорно“. Медиите отбелязват, че на клипа се виждат светлинни сигнали, но не е ясно дали е използвана и сирена.

Мястото на инцидента бе локализирано в Пловдивско, като част от публикациите го посочват по направлението между Пловдив и Карлово. В част от кадрите се вижда как автомобили извън колоната спират на банкета, за да освободят път.

Случаят идва часове след друг сигнал за рисково поведение на кортеж в центъра на София. На 10 ноември кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков съобщи, че автомобил на НСО е променил светофарен сигнал на кръстовището при пл. „Славейков“ и ул. „Г. С. Раковски“, заради което трамвай е набил рязко спирачки и пътници са паднали. Ден по-късно Трайков добави, че устройствата за превключване на светофари са около 30 и не е трудно да бъдат клонирани, което според него е проблем и изисква по-сигурни решения и одит на използването им. 

Законодателството допуска превозни средства със специален режим да нарушават определени правила (включително да навлизат в насрещното и да преминават на червено), но само когато са включени едновременно светлинен и звуков сигнал и без да застрашават останалите участници в движението. Наредба I-141 изрично изисква едновременност на сигналите, а водачите по ЗДвП са длъжни да осигурят безпрепятствено преминаване, когато тези условия са налице.

Случаят от вчера предизвика и политически реакции – депутати настояха НСО да даде ясни обяснения кой е бил в кортежа, дали са използвани и звукови сигнали и какво налага такъв тип изпреварване в насрещното. Темата се случва на фона на вече течащ дебат за реформата на службата и ограничаване на част от функциите ѝ.

Кола мечта за мнозина от нас!