Ford спря производството на последния си лек автомобил

Ford спря производството на последния си лек автомобил
17 Nov 2025

Производството на Ford Focus официално приключи след 27 години на конвейера. Последният автомобил е слязъл от поточните линии този уикенд. Така един от най-разпознаваемите компактни семейни модели в Европа остава в историята, след като от 1998 г. насам са продадени около 12 милиона бройки по света.

Новината за края на модела първо се появи в социалните мрежи, където служители на Ford споделиха снимки на последния произведен Focus, напускащ производствената линия на 15 ноември. Решението да се спре моделът не е изненадващо: още през 2022 г. Ford обяви, че ще прекрати производството през 2025 г. в рамките на ускорен план за електрификация на гамата си в Европа.

В резултат Focus на практика се заменя от два нови електрически кросоувъра – Ford Explorer и Ford Capri, разработени върху електрическата платформа MEB на Volkswagen Group. Те заемат подобен по размер сегмент, но отразяват пренасочването на марката към по-високомаржови електрически SUV и кросоувъри, вместо традиционните хечбекове.

Краят на Focus има тежки последствия за завода в Заарлуис, който вече не произвежда никакви автомобили. Ford потвърди, че няма планове да пусне нов модел в завода, а до момента не е обявен и купувач за предприятието, което поставя под въпрос бъдещето на обекта и работните места в региона. Според местни данни в Заарлуис през последните десетилетия са произведени над 15,6 милиона автомобила, а днес там все още работят около 2700 души. Последният Focus ще бъде предаден на град Саарлуис като експонат за музей, символично затваряйки една 55-годишна страница в индустриалната история на района.

Решението за спиране на производството на Focus беше обявено в момента, когато Ford даде приоритет на завода си във Валенсия, Испания, за бъдещата си електрическа платформа. Синдикатите и ръководството договориха социален пакет, който включва запазване на част от работните места до 2032 г., обезщетения, програми за преквалификация и създаване на т.нар. „трансферно дружество“ за служителите, които ще напуснат завода. Паралелно с това фармацевтичният доставчик Vetter планира да изгради ново производство върху част от терена, което в дългосрочен план може да създаде до 2000 работни места.

Ford Focus дебютира през 1998 г. като наследник на Ford Escort и бързо се превърна в еталон при компактните автомобили благодарение на динамичното си поведение, практичния интериор и агресивния дизайн за времето си. Още в първите години моделът става хит в Европа и Северна Америка, а към 2014 г. компанията съобщава, че световните продажби вече са преминали границата от 12 милиона бройки, от които близо 7 милиона в Европа.

В някои пазари Focus дълго време беше сред най-продаваните автомобили, включително и във Великобритания, където се превърна в една от най-популярните коли за семейства и фирмени паркове. Множеството поколения и фейслифтове донесоха по-модерни технологии, по-ефективни мотори и по-богато оборудване, без да се жертва репутацията на модела за приятно управление.

Кола мечта за мнозина от нас!