Ford спря производството на последния си лек автомобил
![]()
Производството на Ford Focus официално приключи след 27 години на конвейера. Последният автомобил е слязъл от поточните линии този уикенд. Така един от най-разпознаваемите компактни семейни модели в Европа остава в историята, след като от 1998 г. насам са продадени около 12 милиона бройки по света.
Новината за края на модела първо се появи в социалните мрежи, където служители на Ford споделиха снимки на последния произведен Focus, напускащ производствената линия на 15 ноември. Решението да се спре моделът не е изненадващо: още през 2022 г. Ford обяви, че ще прекрати производството през 2025 г. в рамките на ускорен план за електрификация на гамата си в Европа.
В резултат Focus на практика се заменя от два нови електрически кросоувъра – Ford Explorer и Ford Capri, разработени върху електрическата платформа MEB на Volkswagen Group. Те заемат подобен по размер сегмент, но отразяват пренасочването на марката към по-високомаржови електрически SUV и кросоувъри, вместо традиционните хечбекове.
Краят на Focus има тежки последствия за завода в Заарлуис, който вече не произвежда никакви автомобили. Ford потвърди, че няма планове да пусне нов модел в завода, а до момента не е обявен и купувач за предприятието, което поставя под въпрос бъдещето на обекта и работните места в региона. Според местни данни в Заарлуис през последните десетилетия са произведени над 15,6 милиона автомобила, а днес там все още работят около 2700 души. Последният Focus ще бъде предаден на град Саарлуис като експонат за музей, символично затваряйки една 55-годишна страница в индустриалната история на района.
Решението за спиране на производството на Focus беше обявено в момента, когато Ford даде приоритет на завода си във Валенсия, Испания, за бъдещата си електрическа платформа. Синдикатите и ръководството договориха социален пакет, който включва запазване на част от работните места до 2032 г., обезщетения, програми за преквалификация и създаване на т.нар. „трансферно дружество“ за служителите, които ще напуснат завода. Паралелно с това фармацевтичният доставчик Vetter планира да изгради ново производство върху част от терена, което в дългосрочен план може да създаде до 2000 работни места.
Ford Focus дебютира през 1998 г. като наследник на Ford Escort и бързо се превърна в еталон при компактните автомобили благодарение на динамичното си поведение, практичния интериор и агресивния дизайн за времето си. Още в първите години моделът става хит в Европа и Северна Америка, а към 2014 г. компанията съобщава, че световните продажби вече са преминали границата от 12 милиона бройки, от които близо 7 милиона в Европа.
В някои пазари Focus дълго време беше сред най-продаваните автомобили, включително и във Великобритания, където се превърна в една от най-популярните коли за семейства и фирмени паркове. Множеството поколения и фейслифтове донесоха по-модерни технологии, по-ефективни мотори и по-богато оборудване, без да се жертва репутацията на модела за приятно управление.

