Цяла година ще отнеме реставрацията на първия сериен електромобил на General Motors
![]()
Реставрацията на един от най-редките електромобили в света, GM EV1 с номер на шаси V212, трябва да приключи до 14 ноември 2026 г., съобщава специализираното издание GM Authority. Целта не е избрана случайно – на тази дата ще се навършат точно 30 години от първото пробно шофиране на EV1 през 1996 г., а проектът е представян като „огромно усилие да се спаси парче от историята на електромобилите“.
GM EV1 е първият масово произвеждан, изцяло електрически модел на General Motors от модерната ера. Колата се произвежда между 1996 и 1999 г. в рамките на програмата на Калифорнийския съвет по въздушни ресурси за нулеви емисии. Сглобени са малко над 1100 екземпляра, всички предоставяни само на лизинг в щати като Калифорния, Аризона и Джорджия. След отстъплението на регулаторните изисквания GM прекратява програмата, изтегля автомобилите от клиентите и унищожава повечето от тях, а около 40 оцелели бройки са дарени на университети и музеи с деактивирани задвижващи системи, така че да не могат да се движат.
На този фон V212 е истинска аномалия. По данни на Supercar Blondie и The Autopian това е първият EV1, който е продаден напълно законно на частно лице. Автомобилът първоначално е бил лизингов, свързан с бившия ползвател Джонатан Сойър, който успява да го задържи по-дълго от повечето клиенти и дори завежда дело срещу GM, когато компанията се опитва да си го върне окончателно. В крайна сметка колата е предоставена на Clark Atlanta University, където години наред стои забравена.
Според разказите на собственика и публикации в специализирани форуми EV1 V212 прекарва дълго време в паркинг на университета, докато не става жертва на вандализъм – тухла разбива челното стъкло. След това колата е обявена от охраната за изоставена и е преместена в общинския наказателен паркинг A-Tow в Атланта. Оттам, след като не е потърсена нито от университета, нито от GM, тя е изкарана на търг чрез Peak Auto Auctions.
Точно на този търг през октомври 2025 г. електромобилният ентусиаст Били решава да се бори за колата. Наддаването завършва при цена от 104 000 долара, а с всички такси и разноски сумата нараства до около 118 000 долара – огромна стойност за 28-годишен, неработещ автомобил без документи, но и вероятно най-добрата сделка в света за фен на класическите електромобили.

Новият собственик описва себе си като „заклет фен на електромобилите“, който никога не е притежавал автомобил с бензинов двигател и събира стари електрически модели, включително Chevrolet S10 Electric, използващ елементи от платформата на EV1. Още при първоначалния оглед се вижда, че V212 е в тежко, но не и безнадеждно състояние: счупено стъкло и увреден заден калник, липсващ акумулаторен пакет и кабел за зареждане, извадени ключови модули от силовата електроника.
Според публикацията на GM Authority и други източници собственикът и екип от инженери и ентусиасти работят със срок: да върнат EV1 V212 в движение до 14 ноември 2026 г. Това е датата, на която преди 30 години първият EV1 излиза на пътя, а идеята е колата не само да бъде реставрирана визуално, но и реално да се движи със собствен ход. За целта Били разчита на мрежа от колекционери и бивши участници в програмата EV1, както и на резервни части от други редки електромобили като S10 Electric. Той дори е създал специален имейл адрес, на който търси съвети и компоненти от общността.

