Продажбите на дизели вече губят от още един тип задвижване в Европа
![]()
Плъгин хибридите за пръв път изпревариха дизела по продажби в Европа и свалиха някогашния фаворит до четвърто място в класацията на задвижванията. Според данни на ACEA, цитирани от Motor1, през първите десет месеца на 2025 г. плъгин хибридите (PHEV) държат 9,4% дял от новите регистрации в Европа, докато делът на дизеловите коли пада до едва 8% в ЕС, ЕАСТ и Обединеното кралство.
Само преди десетилетие дизеловите двигатели доминираха над половината от новите продажби на континента. Първият удар дойде след скандала с манипулираните емисии на Volkswagen, а през 2017 г. бензиновите автомобили за пръв път изпревариха дизеловите. През 2021 г. т.нар. „самозареждащи се“ хибриди надминаха дизела, година по-късно това направиха и изцяло електрическите модели. Сега, през 2025 г., PHEV окончателно изтласкват дизела от подиума на най-популярните задвижвания.
Картината на пазара е силно променена. Хибридите без външно зареждане са най-търсени, с около 34,7% дял от новите регистрации в Европа през първите месеци на годината, следвани от бензиновите автомобили с около 27% и изцяло електрическите с над 18%. Дизелът и плъгин хибридите се борят за остатъка, но вече с осезаемо предимство за PHEV.
Причините за срива на дизела са комбинация от регулации и пазарна логика. Все по-строгите норми за вредни емисии и целите за CO2 принудиха производителите да насочат инвестиции към хибриди, плъгин хибриди и електромобили, често за сметка на дизеловите версии, особено при малките и компактни модели. Допълнителен натиск идва от по-ниските данъци и субсидии за „по-зелени“ автомобили, както и от факта, че съвременните бензинови мотори стават все по-икономични и частично компенсират традиционното предимство на дизела по отношение на разход на гориво. Паралелно тече подготовката за планираната забрана на нови коли с ДВГ след 2035 г., която допълнително охлажда интереса към дизела.

