България е един от най-бързо растящите пазари на нови автомобили в Европа
![]()
Пазарът на нови автомобили в Европа расте плахо, но България изпъква като един от най-бързо развиващите се пазари в ЕС. Според последните данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) за периода януари–октомври 2025 г. регистрациите на нови коли в Европейския съюз са се увеличили с едва 1,4% до 8 974 026 броя, спрямо 8 853 301 за същите месеци на 2024 година.
На този фон българският пазар показва много по-силен импулс. За първите десет месеца на годината у нас са регистрирани 41 148 нови автомобила при 36 255 година по-рано, което означава ръст от 13,5% и почти 4900 допълнителни коли. Така България се нарежда сред лидерите по увеличение на общите продажби в ЕС, като по-висок процентен ръст отчитат само няколко държави от Северна и Балтийска Европа като Литва, Латвия, Швеция, Норвегия и Исландия.
Октомври е особено силен месец за българския пазар. Продажбите скачат с 27,4% на годишна база до 4932 нови автомобила, което е най-високият месечен обем от началото на 2025 г. За сравнение, средният ръст в ЕС за същия месец е 5,8% до 916 609 регистрации.
Данните показват, че ръстът у нас не е еднократен пик, а продължение на тенденция. Още през 2024 г. покупките на нови автомобили в България нараснаха с близо 14% спрямо 2023 г., докато в ЕС увеличението беше под 1%. Така за втора поредна година страната ни расте значително по-бързо от средното за съюза и постепенно наваксва изоставането в обновяването на автопарка.
Ръстът в общите продажби е подпомогнат в немалка степен от алтернативните задвижвания. За периода януари–октомври 2025 г. продажбите на хибридни автомобили в България скачат с 84,2% до 1503 броя, което поставя страната ни на първо място в ЕС по процентно нарастване в този сегмент. Търсенето на плъгин хибриди се увеличава с 20,8% до 488 коли, а изцяло електрическите модели растат с над 50% до 1960 регистрации. Въпреки че като абсолютен брой тези автомобили все още са малка част от пазара, именно те теглят нагоре статистиката за общите нови регистрации.
В същото време България остава силно „бензинов“ пазар. От началото на годината продажбите на нови автомобили с бензинов двигател у нас се увеличават с 12,9% до 32 630 броя, докато дизелите продължават да губят позиции – новите регистрации падат с 5,7% до 4513 автомобила. Това отразява и общоевропейския завой: на ниво ЕС комбинираният пазарен дял на бензиновите и дизеловите коли вече е едва 36,6%, докато хибридите са най-популярни с 34,6% дял, а изцяло електрическите автомобили достигат 16,4% от пазара.

