Нискоемисионната зона в София влиза в сила от 1 декември - всичко, което трябва да знаете
![]()
От 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г. нискоемисионната зона за автомобили в София отново влиза в сила. За разлика от предходните две години, през този сезон забраната обхваща освен “малкия ринг” и по-широк териториален обхват – т.нар. “голям ринг”.
Малкият ринг, за който важи забрана за навлизане на автомобилите от първа и втора екогрупа, обхваща територията между булевардите: “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и ул. “Опълченска”.
Големият ринг, в който е забранено навлизането само на най-замърсяващите автомобили от първа екогрупа, е “заключен" между: бул. „Сливница“; бул. „Данаил Николаев“; бул. „Ситняково“; бул. „Михай Еминеску“; бул. „Пейо Яворов“; бул. „Никола Вапцаров“; ул. „Атанас Дуков“; ул. „Люба Величкова“; ул. „Сребърна“; ул. „Хенрик Ибсен“; бул. „П. Ю. Тодоров“; бул. „Иван Ев. Гешов“; бул. „К. Величков“.
Важно уточнение е, че граничните булеварди НЕ са част от нискоемисионната зона и преминаването по тях на всички превозни средства е позволено без ограничение, а указателни табели ще помагат на шофьорите да се ориентират в движение.
За да контролира спазването на ограниченията, Столичната община разчита на 180 камери, разположени на външните точки на двата ринга, а специализиран софтуер автоматично ще извършва проверка в съответните бази данни, за да се установи екологичната група и собствеността на всеки автомобил.

НЕЗ – Резултати и очаквания
При последните два сезона въвеждането на НЕЗ в София показа висока ефективност, кават от Столична община. Данните на Столичната община сочат, че през сезон 2024 – 2025 навлизанията на най-замърсяващите автомобили са намалели десетократно през периода на действие на рестрикциите спрямо месеците преди тяхното въвеждане. В същото време не се наблюдават съществени промени в натовареността на трафика извън зоната.
Тазгодишните данни потвърждават устойчивостта на тенденцията. От началото на ноември 2025 г. дневно се засичат малко над 3800 навлизания на автомобили от първа и втора екогрупа в границите на малкия ринг, спрямо 20 000 дневно през 2024 г. Камерите по границите на големия ринг са свързани със системата от 12 ноември т.г., като за периода до 25 ноември средно се отчитат по около 1400 навлизания дневно на МПС от първа екогрупа. Очаква се броят им да спадне драстично след 1 декември, когато ограниченията официално влизат в сила.
Информационна кампания
Администрацията на Васил Терзиев реализира широка информационна кампания във връзка с въвеждането и разширението на нискоемисионната зона. Информационни материали с подробности за предстоящото въвеждане на ограниченията са разпространени до всички районни администрации и кметства на територията на Столичната община, както и в над 25 пункта на Центъра за градска мобилност.
Материали са разпространени в над 100 обекта от веригите бензиностанции, членове на Българската петролна и газова асоциация: "Еко България" ЕАД, "ОМВ България" ООД, „Петрол” АД, „Шел България” ЕАД и "Ромпетрол България" ЕАД, разположени в различни точки на града и прилежащите територии.
На ключови позиции в столицата са разположени билбордове с информация за НЕЗ. Информационни видеа за ограниченията се визуализират и на екраните на гарите в няколко големи български града, а в началото на месец декември ще стартира и разпространението им в метрото и трамваите в София.
В следващите дни писма ще бъдат изпратени и до администрациите на всички общини в България, както и до ръководствата на всички институции (болници, училища, детски градини, държавни институции и др.), находящи се в обхвата на двата ринга.
Пълните подробности, свързани с нискоемисионната зона за автомобили в София, са налични и в специализирания сайт.
Често задавани въпроси за НЕЗ
Как да разбера коя екогрупа е автомобилът ми?
Всеки може лесно да провери към коя екогрупа спада неговият автомобил ТУК. Забраната има за цел да спомогне за подобряване качеството на въздуха в столицата и ще важи в периода от 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г.
За абсолютно всички автомобили ли важи забраната?
• Забраната не важи за автомобили, чиито собственици са с постоянен адрес в зоните на двата ринга и имат винетка за локално паркиране в синя или зелена зона. В случай че постоянният адрес на собственика или ползвателя на автомобила е в зоната на “малкия” или “големия” ринг, но автомобилът няма винетка за локално паркиране, следва водачът да подаде заявление в ЦГМ, за да бъде добавен към изключенията.
• Забраната не важи и за лицата с увреждания, които притежават карта за преференциално паркиране (инвалидна карта), издадена от Столична община или от друга община в България. Те също ще бъдат добавени към изключенията, след като подадат заявление в ЦГМ.
Какви са алтернативните начини за придвижване?
В София има изградени пет буферни паркинга на спирки на метрото, където може да се използва услугата „паркирай и пътувай“, която спестява време и неудобства на жителите и на гостите на София. Паркингите са при метростанциите „Джеймс Баучер“, „Цариградско шосе“, „Васил Левски“ и два при метростанция „Бели Дунав“.

