Последните 8 км от Околовръстното на София всъщност се оказаха 6 км

Последните 8 км от Околовръстното на София всъщност се оказаха 6 км
16 Dec 2025

София придвижва по документи довършването на най-тесния участък от Южната дъга на Софийския околовръстен път, но засега реалният напредък е само за 6-километровата отсечка от бул. „Цар Борис III“ към АМ „Струма“. Най-скъпата и сложна част от проекта, около два километра между „Бъкстон“ и „Цар Борис III“, която включва тунел, остава извън фазата с готова регулация и не се очертава да влезе скоро в строителство, тъй като за нея няма влязъл в сила подробен устройствен план.

На 18 декември Столичният общински съвет трябва да разгледа доклад на кмета Васил Терзиев за обявяване от публична в частна общинска собственост и безвъзмездно прехвърляне на шест общински имота в район „Люлин“ към държавата, за да може Агенция „Пътна инфраструктура“ да придвижи проекта за разширение на околовръстното от ул. „Лазурна“ и ул. „Киевска“ до АМ „Люлин“ (понастоящем АМ „Струма“) – участък от км 52+760 до км 58+602.

В документа са описани конкретните терени – пет актувани имота с площи 350 кв. м, 722 кв. м, 199 кв. м, 571 кв. м и 1529 кв. м, както и още един неактуван линейен обект от 808 кв. м, попадащи в сервитута и трасето на бъдещия път. Според доклада общината вече е прехвърлила имоти в районите „Овча купел“, „Красна поляна“ и „Витоша“, а с решението за „Люлин“ се затваря последната липсваща административна стъпка по общинската част от процедурата.

Критичният детайл е, че подготвяният за придвижване „последен участък“ често се говори като за „последните 8 км“ между района на Националния исторически музей/„Бъкстон“ и връзката със „Струма“, но на практика в момента напред се бута само 6-километровата част след бул. „Цар Борис III“. Причината е в устройствени планове - за отсечката км 52+760 – км 58+602 има одобрен ПУП със заповед на МРРБ от 5 април 2023 г., който дава правната рамка за отчуждения и последващо проектиране.

Двата километра преди това – от км 50+500 до км 52+760, където попада и тунелът в района на „Бъкстон“ – са в различен статус. В регистрите на НАГ този план е отбелязан като „първо обявяване в Държавен вестник“, тоест процедурата е започнала, но не е приключила с влязъл в сила план. Именно там е концентрирана и инженерно най-трудната част, описвана и в екологичните документи - инвестиционното предложение включва подлез при бул. „Братя Бъкстон“, подпорни стени и тунел приблизително от км 51+360 до км 52+040, както и последващи съоръжения на естакада.

Тази разлика в готовността на документите на практика разделя проекта на „по-скоро възможен“ и „без хоризонт“ сегменти. Дори държавата да получи нужните общински терени за 6-те километра и да придвижи проектирането, връзката към „Бъкстон“ и бул. „Цар Борис III“ остава най-голямата неизвестна – без окончателна регулация трудно може да се възложи финален проект и да стартира строителство точно там, където се очаква да бъдат и най-скъпите съоръжения.

Предвижда се през 2026 г. да се извърши проектирането на 6-километровата отсечка, а през 2027 г. да започне и същинският строеж. Все още няма времева рамка за последните 2 километра.

Gen Z харесва този автомобил!