Унгарска пожарна, направена от съветски танк и два реактивни двигателя


06 Aug 2022

Ако за пръв път виждате това нещо, наречено Big Wind (Силен вятър), вероятно ще се зачудите като нас какво по дяволите е то.

По-наблюдателните ще разпознаят в долната част емблематичен съветски танк. Но вместо заводско оръдие отгоре виждаме два реактивни двигателя, взети директно от свръхзвуков изтребител Миг-21.

Когато иракската армия на Саддам Хюсейн се изтегля от Кувейт по време на войната в Персийския залив (1990-1991 г.), тя запалва над 700 петролни кладенци. Американските военни и пожарникари се изправят пред сериозно предизвикателство в гасенето им, за което най-често са използвани експлозиви над самите пламъци.

Тогава американците за пръв път виждат нещото от снимките тук. Унгарска пожарна бригада е изпратена да гаси запалените кладенци в Кувейт, взимайки със себе си своя Big Wing, който в онзи момент е със старото си шаси от съветския танк от Втората световна война Т-34. В крайна сметка пожарникарите успяват да потуша 9 кладенеца.

Освен във войната в Персийския залив танкът-пожарна е използван през 2013 г. за гасенето на пожар при сондаж за газ в Унгария, а днес се използва от унгарската петролна компания MOL Group.

Тази военна кръстоска е специално създадена да гаси екстремни пожари по един особено специфичен начин. В годините след Втората световна война има няколко подобни пожарни, направени в различни страни от Източния блок.

В края на 60-те години военни камиони ЗИЛ-131 получават реактивни двигатели от МиГ-15. Над турбините се монтират водни дюзи, като по този начин мощната струя от вода и газове довежда до липсата на кислород в огъня и има охлаждащ ефект. Така могат да се гасят екстремни пожари, най-вече свързани с нефтени кладенци.

Първоначално Big Wind е построен на базата на Т-34, но в началото на 90-те години шасито е заменено с такова от бронирана машина VT-55, която споделя платформата на по-модерния танк Т-55.

Пожарната тук е направена в Унгария и както споменахме по-горе има два реактивни двигателя от МиГ-21. Над тях са разположени по три дюзи за вода, които се командват отделно.

Тежащият 42 тона Big Wing е боядисан в класическия за всяка пожарна червен цвят. Но при гасене на пожар боята почти изчезва от екстремно високата температура, тъй като танкът-пожарна трябва да бъде на около 12 метра от самите пламъци. При това не става въпрос за обикновен горски или градски пожар, а за горящ петролен кладенец с температура над 2000 градуса и изключително високо налягане.

Двата реактивни двигателя могат да се управляват отделно и насочват в желана посока. Запалени и с водната струя над тях те могат да пръскат 830 литра вода всяка секунда. Но не водата гаси пожара, а силната струя, която е под формата на пара. Тя не позволява на кислорода да подхрани пламъка и го задушава.

Трима души управляват Big Wind, всеки носещ специални огнеустойчив костюм и ръкавици. Водачът е предната част на танка и с много ниска скорост насочва машината към сърцето на огъня. Бавното придвижване е ограничено до 5 км/ч, за да се предпазят турбините. Операторът на двата реактивни двигателя е в кабина в задната част. Командирът на екипажа върви отстрани като комуникира с колегите си чрез специална конзола с кабели, задействаща светлинни сигнали в двете кабини. Командите на началника трябва да се потвърждават с натискането на бутони от водача и оператора, тъй като шумът от двигателите не позволява сигурна гласова комуникация.

Двигателят на Big Wind е 40-литров танков V12 дизел с мощност 580 к.с. Работата на двата турбореактивни двигателя R-25 Tumansky е ограничена до 70%, за да се предотрати прегряване.

Гасенето на запален кладенец е дълъг процес, тъй като веднъж изгасен, той трябва да бъде охлаждан още 20 минути поради самозапалване от високата температура на почвата.

ГЛЕДАХТЕ ЛИ НОВОТО НИ ВИДЕО!?

Единствената подобна Tesla, не само у нас!