Porsche: вселената от спортни модели извън кръга на 911

От седемдесетте години насам паралелно на моделната линия 911, Porsche предлага поредица от модели с различна конструктивна архитектура – от по-обикновения 924 до „автомобила на годината“ 928 и неподражаемите Boxster и Cayman.
В нашата съвременност марката Porsche изглежда не само като олицетворение на технологичен авангардизъм, но и като доскоро доста добре печелившо предприятие с мечтана от автомобилните производители норма на печалбата. Porsche премина през перипетиите на последните две десетилетие с удивителна устойчивост и единствено силният залог върху електрическата мобилност накара компанията да завие с прекалено висока скорост в тази посока. Новият Cycle Plan има за задача да направи траекторията по-плавна и включва по-продължително задържане на моделни линии със задвижване на ДВГ. Електрическата офанзива няма да се развива с гигантските крачки, които първоначално и се приписваха и към момента и в краткосрочен план ще включва модели като Taycan, Cayenne electric, Macan electric и двуместен модел в класа на 718. Очевидно е, че за марка с толкова ярко наследство най-късият път към електрификацията не е късото съединение.
Историята на компанията обаче е изпъстрена с не едно и две препъвания и изправяния. Звучи като клише, но именно трудният път, през който премина Porsche я направи това което е днес: сърцевината и 911 и…всичко останало. Поне що се касае до серийните автомобили, защото моторните спортове са една друга вселена. През годините, това „всичко останало“ включва цял спектър от модели, имали по-голям или по-малък успех.
Исторически погледнато, единственият модел обявен за наследник на 911 е 928, но това намерение си остава в сферата на желанията. Porsche обаче създава и много други невероятно интересни автомобили като гамата от Transaxle модели, появила се преди почти 50 години и явлението Boxster, което скоро ще навърши три десетилетия. Междувпрочем и 718 Cayman и 718 Boxster все още се предлагат в Америка, докато в Европа в момента в конфигуратора съществува само моделът 718 Spyder RS – с онзи същият невероятен атмосферен двигател от 911 GT3. И цена от 333 000 лв. Ако изобщо съществува възможност да си го купите.
Само двигателят е отпред
911 създава известност на Porsche, но той е и тегнещо проклятие за другите модели, които „може да са добри, но не са 911“. През 70-те години тази аура на модела със задно монтиран двигател все още не е така ярка и продажбите в размирните години на първата петролна криза оказват тежки последици върху него. Затова от Porsche решават да го заменят с коренно различна концепция. Вариант с междинно разположен двигател не стои на дневен ред, не само заради прекалената близост със концепцията със заден, но и заради ограничаването на мястото в интериора. В началото на 70-те години развитието на „post-911” ерата тръгва по два различни, но технологично подобни еволюционни клонове – изцяло новият 928, който според концепцията на шефа на компанията, Ернст Фурман като Gran Turismo с V8 мотор трябва да замени 911 и по-малкият бюджетен модел 924. Първият е изцяло нова разработка на Porsche, търсеща дистанциране от неблагоприятната по отношение на теглото компановка на 911.
Решението с предно разположен осемцилиндров агрегат и позиционирана пред задния мост трансмисия е продиктувано и от опасенията на Porsche, че след проблемите на Chevrolet Corvair с неговия задно разположен двигател с въздушно охлаждане по отношение на безопасността, подобна архитектура ще бъде забранена. Това така и не се случва, а наследникът на Фурман, Петер Шуц решава че 928 ще се продава паралелно с 911. Следва една успешна история на GT модела, чийто дизайн е дело на известния Волфганг Мьобиус, под ръководството на Анатол Лапин идващи от люпилнята на таланти Opel Design Center. Тя продължава от 1978 година, когато 928 е избран за автомобил на годината (за първи и последен път това се случва със спортен автомобил) до 1993 година.
За разлика от 928, гамата от четирицилиндрови модели с предно разположен мотор и задно разположена трансмисия (конструктивно различна от 928 тя е позиционирана зад задния мост, защото архитектурата му произхожда от компановка на автомобил с предно предаване с надлъжен двигател и трансмисия) не е съвсем самостоятелна разработка. Тя е плод на поръчка от страна VW/Audi, които нямат ресурс за създаване на спортен автомобил, но имат договорки за проекти с Porsche още от 40-те години, и използва налични компоненти на концерна.
Когато от Volkswagen се отказват от проекта, Porsche го откупува обратно и започва производството на модела 924. Обикновеността на 924 с неговият произхождащ от Audi двулитров двигател започва да се размива с появата на версията Turbo, три години след представянето на модела през 1976 година. След различни все по-мощни варианти, през 1982 година се ражда 944, който на практика е усъвършенствана версия на 924, с напълно нов, 2,5 литров двигател, разработен от Porsche. През 1987 година факт става и 944 Turbo.
Когато през 1991 година от Porsche са готови с модела 944 S3 промените по 944 надвишават 80 процента и те решават да го представят като изцяло нов модел, който кръщават 968. Той се сдобива с най-големи в гамата четирицилиндров мотор с 3,0 литра работен обем. Тази невероятна епоха в историята на Porsche е известна като ерата Transaxle, заради позиционираната отзад трансмисия на моделите.
Ред е на междинно разположен мотор
90-те години са трудни за Porsche. Производството на изключително различни в конструктивно отношение модели като 911, 944, 968 и 928 изключително оскъпява процеса. Решението за промяна на стратегията е взето от ново поколение ръководни кадри на фирмата – Венделин Видекинг, Дител Лакси и Хорст Мархарт, членове на борда на директорите съответно по производство и материали, продажби и развойна дейност. Идеята за модела с четири места 989 е отхвърлена в полза на спортен автомобил с междинно разположен двигател. Далечният предшественик 914 е създаден с идеята да се продава като VW и Porsche в зависимост от вида на двигателя, но се оказва прекалено скъп, тъй като наследникът на Хайнрих Нордхов, на поста директор на Volkswagen, Курт Лоц, смята че компанията не трябва да дели разходите в Porsche, тъй като изначално притежава права върху модела. В резултат от това 914/6 става много скъп. За разлика от него новият модел трябва да е пълнокръвно Porsche, да се харесва на младите, и да използва множество компоненти от разработваното ново поколение на 911 (Серия 996). Създаденият от Грант Ларсон дизайн включва отправки към 550 Spyder и 718 RS 60 от 50-те години. След изключително положителните отзиви от показаната студия в Детройт наречена Boxster, дизайнерският екип получава нареждане да спре разработването на променената серийна версия и да следва плътно стилистиката на студията.
Появата на първото поколение 986 Boxster в огромна степен напомня за култовия 550 Spyder, предната част почти изцяло заимства частите си от 911, а задвижването му е поверено на шестцилиндров боксерен мотор с работен обем от 2,5 литра и 204 к.с. Именно той формира сърцевината на новото моделно поколение боксерни машини с водно охлаждане, каквито ще използват по-късно и 911 и Cayman. През 2002 година работният обем на двигателя ще нарасне до 2,7 литра (3,2 литра при Boxster S), с увеличена до 228 и 252 к.с. мощност.
През 2004 година факт става второ поколение 987 Boxster с по-динамични форми, по-мощни двигатели и по-широка следа, а автоматичната трансмисия е заменена със скоростна кутия с два съединителя PDK. С него се ражда и купе версията Cayman (с изключително здрава каросерия, тъй като е базирана на роудстъра). През 2012 година е представено поколението 981 с напълно нова алуминиева каросерия, а двигателите се сдобиват с директно впръскване и още повече мощност (до 330 к.с. във варианта GTS).
20 години след дебюта на Boxster се появява и следващото поколение 718 Boxster/718 Cayman, с които Porsche се връща към традицията на спортните модели с междинно разположен двигател и четири цилиндъра 718 от 50-те години. Напълно новите агрегати обаче са оборудвани с турбопълнене – във версията с два литра с 350 к.с., а с 2,5 литра за 718 Boxster S с 350 к.с., а благодарение на дарения от 911 турбокомпресор с променлива геометрия въртящият момент достига 420 Нм. Както и предшествениците си 718 дели частично платформата си (в случая MMB) с 911 със съществени разлики в частта зад предните седалки. Особено ценени си остават вариантите GT4 и GT4 RS, с атмосферни двигатели, които обаче – забележете – се задвижват от два съвсем различни в своя произход агрегата. Единият е версия на трилитровия двигател на 911 Carrera, с увеличен работен обем, ампутирани турбокомпресори и модифициран хардуер, а другият е взет директно от 911 GT3, но адаптиран за централно позициониране пред задния мост.
Boxster и Cayman са оригинални модели в гамата на марката, чието шофиране е различно от това на 911. Това обаче не променя факта че са пълнокръвни модели на Porsche с боксерен мотор – просто отразени през друга призма. Но, както споменахме, в момента, за съжаление те се предлагат само извън Европа. Очаква се електрически модел в този клас, но предвид по-изправената крива на завоя към електрическа мобилност, знае ли човек…
Текст: Георги Колев