Dacia представи концепта Hipster
Dacia представи концепта Hipster – изцяло електрически градски автомобил, замислен да покрие ежедневните нужди и да намали наполовина въглеродния отпечатък спрямо днешните електромобили. Марката позиционира проекта като отговор на тенденцията към по-големи, по-тежки и по-скъпи коли под натиска на регулации и електрификация, и заявява амбиция да „преизобрети автомобила за хората“.
„Това е най-характерният за Dacia проект, по който съм работил някога. Той има същото обществено въздействие като Logan преди 20 години. И включва изобретяването на нещо, което не съществува днес“, казва Ромен Говен, ръководител „Концептуален и екстериорен дизайн“ в Dacia. Идеята стъпва върху реалните навици на шофьорите: малък, практичен и достъпен електромобил, който не жертва основното.
Hipster е дълъг 3,00 м, широк 1,55 м и висок 1,53 м, като въпреки ултракомпактните размери предлага четири пълноценни места и променлив багажник от 70 до 500 литра. „Dacia Hipster Concept има всичко, което бихте искали в един автомобил за ежедневието…“, коментира Стефани Широн, продуктов мениджър „Концептуални продукти“. Моделът е разработен така, че с две зареждания седмично да покрива типичните градски и крайградски маршрути – в съзвучие с данни, че във Франция 94% от водачите изминават под 40 км на ден.
Особен акцент е масата: Hipster е с 20% по-лек от Dacia Spring. По-малкото тегло означава по-малко суровини и енергия в производството и по-нисък разход на енергия в движение – част от целта жизненият му цикъл да носи два пъти по-нисък въглероден отпечатък от най-добрите налични електромобили. На фона на ръст от 77% в средната цена на новите автомобили в Европа между 2010 и 2024 г., Dacia насочва концепта към клиенти, които днес не намират бюджетно решение.
Дизайнът е умишлено прост и здрав – „блок“, стъпил стабилно на четирите си колела, без предни и задни надвеси. Фронтът е хоризонтален с елегантни, интегрирани фарове, а цялата задна част е подчинена на функционалността: двуделна врата, която покрива ширината на автомобила и осигурява лесен достъп до багажника. Задните светлини са позиционирани зад стъклото на вратата и не изискват отделен стъклен панел. Каросерията е в един цвят, с боядисани само три елемента – предната част и рамките около входовете на страничните врати. Странични протектори от рециклируемия Starkle материал и масивни защитни кори отпред и отзад подсилват усещането за издръжливост и приключенски дух. Дръжките са заменени от леки и евтини каишки – решение, което подчертава фокуса върху същественото.
Интериорът е максимално оползотворен чрез прави линии и вертикални стъкла, а остъклената предна част на покрива внася светлина. Страничните прозорци се плъзгат, за да се спести тегло и сложност. Достъпът до задните седалки е улеснен от широко отварящи се врати и накланяща се предна пасажерска седалка. Предните места са оформени като обща „пейка“ с видима рамка и мека мрежеста тъкан; отворените подглавници също намаляват масата. За безопасност арматурното табло интегрира две въздушни възглавници. Практичността се допълва от системата YouClip с единадесет точки за закрепване върху таблото, вратите и в багажника, към които могат да се добавят чашодържатели, подлакътници, плафон и други аксесоари според нуждите.
С Hipster Dacia развива собствената си линия на „достъпна електромобилност“, започната със Spring: просто, леко и умно решение за реалния живот, което цели да върне фокуса към същественото и да направи електрическото задвижване по-достъпно за възможно най-много хора. „Нашата амбиция… беше да създадем характерен и запомнящ се дизайн. Автомобил, който може да бъде скициран с три движения на молива“, обобщава Ромен Говен.