Хибрид 4х4 автомат на газ - колко струват новите мотори за Dacia Duster и Bigster в България?

Хибрид 4х4 автомат на газ - колко струват новите мотори за Dacia Duster и Bigster в България?
28 Nov 2025

Новият двугоривен хибриден двигател hybrid-G 150 4x4 на Dacia вече може да се поръчва в България за моделите Duster и Bigster. Агрегатът се предлага за нивата Expression, Journey и Extreme на Duster на цени от 50 990 лв. (26 071 евро), а при по-големия Bigster стартовата цена е 56 990 лв. (29 139 евро). Първите доставки за български клиенти се очакват през първото тримесечие на 2026 г., съобщават от Dacia България.

Hybrid-G 150 4x4 е уникално решение не само за марката, но и за пазара: за първи път в света се комбинират самозареждащ се хибрид, бензин/LPG двугоривна система и електрическо задвижване на четирите колела. Системата използва 1,2-литров трицилиндров 48V mild-hybrid бензинов мотор с мощност 103 kW (140 к.с.) на предния мост и електромотор с пикова мощност 23 kW (31 к.с.) на задния мост. Общата системна мощност е 113 kW (154 к.с.), с до 230 Нм от двигателя с вътрешно горене и до 87 Нм от електромотора.

Електрическата част разчита на 48-волтова литиево-йонна батерия с капацитет 0,84 кВтч, която се зарежда при спиране и отпускане на газта. В градски условия силовият агрегат позволява Duster и Bigster hybrid-G 150 4x4 да се движат в изцяло електрически режим до 60% от времето, което сваля разхода и шума в градска среда.

Двигателят е съчетан с 6-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител и пера за превключване от волана – функция, която се появява за първи път при Dacia. Задният електромотор работи през 2-степенна трансмисия с изключващ се заден мост. На първа предавка системата подава максимален въртящ момент при ниска скорост за по-добра проходимост извън пътя, а на втора може да подпомага задвижването, моторната спирачка и офроуд способностите до 140 км/ч. В неутрален режим съединителят се разкача и намалява триенето, което снижава разхода при движение само с предно предаване, например при стабилна скорост по магистрала.

Акцентът за ценово ориентирани пазари като българския е двугоривната схема бензин/LPG. Hybrid-G 150 4x4 разполага с два резервоара по 50 литра – един за бензин и един за пропан-бутан, което осигурява пробег до 1500 км по WLTP без зареждане. Официалният среден разход е 7,1–7,2 л/100 км на газ и 5,5–5,6 л/100 км на бензин, а емисиите на CO2 са съответно 116–118 г/км на LPG и 124–126 г/км на бензин. Спрямо досегашния mild hybrid 130 4x4 експлоатационните разходи падат с около 30%, а емисиите се понижават с 20 г/км.

Новият агрегат не жертва офроуд възможностите. Duster и Bigster hybrid-G 150 4x4 предлагат шест режима на шофиране – Auto, Eco, Snow, Mud/Sand, Lock и Hill Descent Control – които автоматично разпределят тягата между предния и задния мост и активират помощните системи според настилката. Така електрифицираното 4x4 остава подходящо както за планински пътища и черни маршрути, така и за теглене на ремарке.

Успоредно с въвеждането на hybrid-G 150 4x4 Duster обновява изцяло гамата си от силови агрегати. Новият full hybrid 155 замества досегашния hybrid 140 и комбинира 4-цилиндров бензинов мотор, два електромотора, батерия 1,4 кВтч и многорежимна автоматична трансмисия. Duster hybrid 155 постига среден разход 4,6 л/100 км и емисии 105 г/км CO₂, като в града може да се движи до 80% от времето в електрически режим.

Новият mild hybrid 140 стъпва на 1,2-литров 3-цилиндров турбодвигател по цикъла на Милър с 48V система и 6-степенна ръчна кутия. Той намалява разхода и CO₂ с около 10% спрямо аналогичен бензинов мотор, при среден разход 5,4 л/100 км и емисии 122 г/км. LPG вариантът Eco-G 120 заменя досегашния Eco-G 100 и предлага 20 к.с. повече мощност, пробег до 1380 км с двата 50-литрови резервоара и около 10% по-ниски емисии на CO₂ в режим газ спрямо съпоставим бензин.

Кола мечта за мнозина от нас!