Renault разпродава богатството си от умалени модели
![]()
Renault отваря тайния си дизайнерски архив и пуска на търг колекция от уникални умалени модели, които досега са били скрити зад стените на дизайнерското студио на марката. Аукционът, организиран от Artcurial Motorcars под името „The Renault Icons“, ще се проведе на 7 декември във Флен-сюр-Сен, недалеч от Париж, на територията на историческия завод, който през 2027 г. ще се превърне в новия дом на музейния и наследствен център на марката.
Освен около 100 класически автомобила от колекцията на Renault, аукционът включва и близо 100 „automobilia“ лота – двигатели от Формула 1, прототипи, аеродинамични модели и, най-интересното за колекционерите на миниатюри, приблизително 40 оригинални дизайнерски и аеродинамични умалени модели, създадени и използвани от самите дизайнери на марката. Тези макети обикновено се правят само в няколко екземпляра и за пръв път излизат на свободния пазар директно от фабричната колекция.

Повечето от моделите са в мащаб 1:5 и са изработени от композитни материали – предпочитан формат в дизайнерските студиа, защото позволява достатъчно детайлност при сравнително компактни размери и лесен транспорт. Те служат като междинен етап между първоначалните скици и пълноразмерните глинени макети и статични прототипи, като помагат да се оценят пропорциите, светлинните повърхности и общата „осанка“ на бъдещия автомобил.
Колекцията покрива период от края на 50-те до началото на предходното десетилетие на 21-ви век и на практика разказва визуалната история на марката в умален мащаб. Сред най-ранните лотове има „berline“ проучване от края на 50-те, елегантно купе от края на 60-те, както и макет на спортен автомобил от 1973 г., който никога не стига до серийно производство. Присъстват и мащабни модели на любими класики като Renault 4L от 1968 г., Alpine A110 от 1971 г. и първото поколение Twingo от 1992 г., включително цели серии Twingo с различни цветове и покрития, използвани за избор на финалния дизайн.

В каталога се открояват и макети на ключови концептуални модели от 80-те и 90-те години. Сред тях е 1988 Megane – луксозен седан с V6 и новаторски решения като камери вместо огледала и адаптивно окачване, както и Pangea от 1997 г., който предвещава първия Kangoo с LPG задвижване и отделящ се ремарке-модул, използваем като външен източник на енергия. На още по-фантастичния край на скалата стои Reinastella от 1992 г. – футуристична „летяща кола“ с визия за 2328 година, създадена като чисто дизайнерско упражнение.
Добре представена е и ерата от началото на новия век. На търга излизат макети на концептите Talisman от 2001 г. – четириместно купе с огромни „крилати“ врати и V8, Ellypse, Wind роудстъра, SUV модела Egeus, седаните Fluence и Fluence Z.E., както и ZOE Z.E. – всички те показват как еволюира дизайнерският език на Renault по пътя към днешната електрическа гама. Най-новият включен концепт е Captur от 2011 г., първият сериен носител на по-закръгления стил, въведен от Лорънс ван ден Акер и по-късно превърнат в успешния компактен кросоувър Captur през 2013 г.

